Maturitní tipy

by - března 08, 2017


Každý si tím jednou projde. Ať už je to na střední nebo základce, vždycky vás nakonec nutí něco číst. Nemluvě o tom, že k maturitě vás toho nutí číst docela dost. A pro jistotu vám zápletku prozradí už na hodinách češtiny, abyste si to čtení fakt užili. Tady mám pro vás 16 knih, které jsem četla v rámci hodin češtiny. Něco k maturitě mi tam chybí něco přebývá, ale nějak nejsem schopná rozšifrovat, co tu není. Každopádně se vám o těchto knihách pokusím v pár řádcích říct něco, co vám na hodinách literatury třeba zatajili. Třeba co je nuda a co se krásně čte. 

451 stupňů Fahrenheita 1984 Kdo chytá v žitě Velký Gatsby
451 stupňů Fahrenheita, Ray Bradbury / Geniální nápad, úžasná forma, poměrně krátké. Četlo se mi to v podstatě samo. Rozhodně doporučuju. Řada autorů, kteří se snaží psát dystopie, by si z něho mohli vzít příklad. 

1984, George Orwell / Must read i mimo povinné čtení. Nadčasový nápad, skvělý jazyk a způsob vyprávění. Poměrně náročné i na psychiku, nebo alespoň já jsem se z toho docela dlouho vzpamatovávala. Ale v době online života je to poměrně dost aktuální. 

Kdo chytá v žitě, J. D. Salinger / pro všechny fanoušky Ten, kdo stojí v koutě. Holden je hrozně zajímavá hlavní postava. Přemýšlí o věcech, o kterých normální člověk nepřemýšlí. Sice pořád opakuje, jak je deprimovaný svým životem, ale zas tak depresivní to není. Vážně, za zkoušku to stojí. 

Velký Gatsby, Francis Scott Fitzgerald / Gatsby je hodně útlá knížka, která toho nabízí hodně. Abych řekla pravdu, po dočtení jsem z toho nebyla moc odvázaná, ale až časem to na mě dolehlo. Pokud znáte film, dle mého je trochu zavádějící, ale předává to, co v té knize opravdu je. Každopádně se Gatsby čte hrozně super a já jej doporučuju všemi deseti.

Spalovač mrtvol  R.U.R. (Rossum's Universal Robots) Ostře sledované vlaky 
Spalovač mrtvol, Ladislav Fuks / Můj šťastný los při maturitní zkoušce. Spalovač mě svou morbidností opravdu bavil. Hodně toho nabízel a hlavní postava je zrála na nějaký pořádný psychologický rozbor. Je tam i hodně motivů, které se dají dobře zapamatovat a rozebírat při samotné zkoušce. A on se mi i ten příběh vlastně docela líbil.

Smrt obchodního cestujícího, Arthur Miller / Divadelní hry se v zásadě čtou fakt hrozně dobře. Jde to rychle a nic moc nezdržuje. Někomu ale chybí tak popisní linka. Každopádně Smrt obchodního cestujícího je poměrně jednoduchá a přímočará divadelní hra. Nemyslím si, že vás posadí na zadek, ale rozhodně neurazí.

R.U.R, Karel Čapek / Divadelní hry od Čapka jsou mnohem stravitelnější než jeho próza. Zrovna R.U.R je dost povedené post-apo, které je sice trochu ujeté, ale poměrně dost reálně. A pokud by vás roboti bavili, doporučuju Partials od Dana Wellse. Ono je to dost podobné.

Ostře sledované vlaky, Bohumil Hrabal / Od Hrabala jsem se potkala s většinou jeho tvorby, málo co jsem dočetla a máloco se mi líbilo. Ale zrovna Ostře sledované vlaky mě potěšily. Nebylo to nic extra, ale zvládla jsem je přečíst fakt rychle a nerozčiloval mě tolik Hrabalův styl psaní. No za zkoušku to stojí.

16177645 Divá Bára Dobytí severního pólu Čechem Karlem Němcem 5. dubna 1909 Utrpení mladého Werthera
Nebe pod Berlínem, Jaroslav Rudiš / Rudiš je autor, který mě fakt překvapil. Nebe po Berlínem mě neuvěřitelně bavilo, i když jsem se v tom občas lehce ztrácela. Nakonec to byla dobrá rychločetba. Doporučuju. 

Divá Bára, Božena Němcová / Němcová je sice klasika, ale mě přijde už trochu přežitá. Na to, že má Divá Bára asi 50 stran, mi to přišlo jako věčnost a fakt mě to nebavilo. Pokud chcete hodně nudy na málo stranách, doporučuji. 

Dobytí severního pólu, Smojlak + Svěrák / Sice jsem psala, že divadelní hry se čtou dobře, ale občas jsem měla problém si je zapamatovat. Třeba zrovna tuhle. Jako příběh je to vážně super, ale je větší šance, že si zapamatuje nějakou blbost místo pointy. Doporučuji spíš se kouknout na celou hru. 

Utrpení mladého Werthera, J. W. Goethe / Většinou se setkávám s názory, že Goethe je hrozně nudný a nedá se. Mě to z nějakého důvodu docela líbil. Stačilo jenom přeskočit ty nudné pasáže o popisu krajinek. Je to krátké, dobře se o tom mluví a celkově vás to nijak nezruinuje. 

Noc na Karlštejně The Melancholy Chicken Pygmalion Kytice
Noc na Karlštejně, Jaroslav Vrchlický / Noc na Karlštejně je fakt krásná pohádka. Jako divadelní hra jsem v tom ale byla hodně ztracená a dost mě to nebavilo. Vlastně jsem to četla fakt hrozně dlouho a modlila se, aby to konečně skončilo. Nakonec skončilo, ale moc jsem si z toho nevzala. 

Kuře melancholik, Josef Karel Šlejhar / Hodně silný a depresivní příběh. Zvláštním způsobem se mi to poměrně líbilo a fakt skvěle se četlo, i když mi z toho bylo dost ouzko. 

Pygmalion, George Bernard Shaw / My fair lady v originále. Opět divadelní hra, ale vážně jedna z těch hodně lepších. Super se to četlo, příběh spousta lidí zná, je to vcelku sranda a celkově prostě dobrá kniha na přečtení. 

Kytice, Karel Jaromír Erben / V maturitní četbě musíte mít alespoň jednu poezii ať už chcete nebo ne. Nebyla jsem z Kytice zrovna odvázaná, ale každý o tom něco ví a vtloukají vám to do hlavy už od základky. Taky je dost dobrých filmovaných verzí. 

You May Also Like

0 komentářů