Vesmír | Recenze na vesmírnou trilogii

by - dubna 30, 2018

Sci-fi série Vesmír u nás vycházela před lety u CooBoo. Kromě českého překladu ale získala mnoho pozornosti už jenom díky nádherným obálkám - a jejich následné změně, kolem čehož byl ještě mnohem větší poprask. Nicméně Beth Revis nevsadila jenom na hezký obal. Zároveň se jí podařilo vytvořit velice originální svět, ve kterém je zasazen podobně neotřelý a dobrodružný příběh

Universum je generační vesmírná loď, která byla vyslána na tři sta let dlouhou cestu na novou planetu. Kromě obyvatelů lodi veze vzácný náklad - sto zamražených lidí ze země. A nejen ledajakých. Jsou to největší vojenské a věděcké kapacity. Mezi nimi je i teenagerka Amy, která je na rozdíl od ostatních postradatelná. Alespoň pro zatím.

Shodou několika událostí se Amy probudí o téměř padesát let dříve, než je plánovaný čas doletu. Najednou se dívka z planety Země ocitá na vesmírné lodi mezi monoetnickými lidmi, kteří jsou poslušně oddaní Otci, vůdci lodě. Ačkoli Amy nevychází se samotným Otcem, sblíží se s jeho nástupcem Synem. A společně zjišťují, že život na lodi není takový, jaký se zdá... Ve skutečnosti vlastně zjišťují, že žijí ve velice dobře promyšlené konspiraci.

Beth Revs je velice zdatná vypravěčka, který umí vybudovat napětí a udržet čtenáře u příběhu. Zároveň pracuje s nedokonalými hrdiny, kteří dokáží udělat i špatná rozhodnutí a nést za to následky. Přestože je příběh vyprávěný ze dvou pohledů (Amy a Syna), překvapivě dobře to funguje a každý je jiný, dokonce mají i trochu jiný styl vyprávění. Přesto jako postavy nebyly na stejné úrovni a jedna z nich vždy trochu zaostávala. V prvních dvou dílech měl větší prostor Syn, ve třetím potom byl poměrně nedůležitý a hlavní vypravěčskou funkci plnila Amy.

U trilogií se často stává, že autoři se v určitém bodě začnou vykrádat, anebo některý z dílů působí přebytečně. První díl, Loď mezi hvězdami, byl dostatečným uvedením do příběhu, nastínil pravidla světa a definoval roli každé postavy v příběhu. Druhý, Milion sluncí, sice místy působil pouze jako spojnice mezi prvním a posledním dílem, nicméně čtenář velice brzy zjistí, že události z prostřední části příběhu mají důležitou roli pro nadcházející události. Milion sluncí navíc nabízí úplně jiné vyprávění než jednička, což pro některé čtenáře může být šok. Z jemné narace prvního dílu, která působila velice lehce a vyváženě, se stává poměrně drsný příběh, který nešetří násilím a dějovými zvraty. Třetí díl Všechny barvy země se vrací trochu k původnímu stylu, jelikož se drasticky změnilo prostředí příběhu. I když z něho úplně vyprchala syrovost a bezprostřednost Milionu sluncí, vracíme se k vysvětlování zákonitostí světa a trochu odlehčenému stylu vyprávění.

Přestože Vesmír působí jako typická YA spíše pro spodní hranici tohoto věkového rozmezí, překvapivě dost se mi líbila. Přestože jsem z jejího maratonování byla poměrně unavená, hlavní hrdinové mi nezačali lézt na nervy, příběh měl logiku a netočil se v kruhu. Navíc se stále udržovalo jisté napětí a přestože jsem většinou uhádla hlavního padoucha, nebyla jsem z vývoje událostí zklamaná.